Geschreven door Amanda Appiani – Sergei Trofimov – Elizabeth van Rensburg

Interviewer: Goedemorgen. We zijn hier met drie jonge studenten van de Nederlands Zomercursus 2018 in Gent die uit verschillende landen komen. Ze willen ons vandaag een beetje over Belgische films vertellen!

Student 1: Onze les over Belgische films was heel nuttig en fascinerend. We hebben kortfilms van Belgische regisseurs gezien, bij voorbeeld De Honger en Harpya. Heel leuk! Harpya is een kortfilm uit de jaren zeventig met heel rare personages terwijl De Honger een moderne kortfilm is. Typisch Belgische kenmerken vind je in beide films: donkere kleuren, gewone mensen, elementen van absurdisme en bovennatuurlijkheid en ook bloed en seksualiteit.

Student 2: Harpya was mijn favoriet! Het kreeg de Palme d’Or in Cannes voor Beste Kortfilm in 1979. Ik vond dat heel grotesk, een van de eerste Belgische films met elementen van absurdisme. Een goede basis voor de toekomst van duistere Vlaamse films!

Student 3: In Harpya kan je ook gewone elementen uit het dagelijks leven vinden, bijvoorbeeld de beroemde Belgische frietjes en het mannelijke hoofdpersonage dat er als een normale burger uitziet. Gewone elementen vind je ook in De Honger – dat was mijn favoriet! Het is heel modern, met een kinderlijk perspectief maar ook macabre elementen als een vermoord konijn, wonden, onschuld en schuld.

Interviewer: Hebben jullie ook andere Belgische films gezien?

Student 1: Niet de hele films, maar trailers. Het was grappig! Het waren trailers van de jaren zeventig en tachtig die er een beetje lachwekkend uitzien: Bij voorbeeld Mira, éen van de eerste plattelandsdrama’s met een triviale plot. We hebben ook de trailer van Koko Flanel gezien. Dat was een grote succes in de negentig!

Student 2: Het was het begin van de grote cinematografie in België. Maar voor mij zijn de gebroeders Dardenne uit Wallonië het best!

Student 3: Ik ben het niet met je eens. Ik denk dat The broken circle breakdown van regisseur Felix van Groeningen beter is. De film was de Belgische inzending voor de Oscars 2014. Het vertelt een dramatisch verhaal over een liefdespaar dat een dochter verliest. Belgische films gaan vaak over individuele of maatschappelijke problemen die gewone mensen hebben.

Interviewer: Dank jullie voor jullie aandacht. Een laatste vraag: zullen jullie een beetje meer Belgische films in de toekomst zien?

Student 1: Ja, zeker! Onze les was mooi en gaf ons nieuwe feiten over Vlaamse cultuur en samenleving.

Student 2: Als je een nieuwe taal wil leren, moet je ook films zien!

Student 3: We hebben nu iets over films en kunst geleerd. Misschien zullen andere studenten volgend jaar een les over Nederlandstalige muziek krijgen!

Advertenties