Toen we wisten dat we Den Haag zouden bezoeken raakten we enthousiast. Niet alleen hebben den haagwe de kans gehad om in een Belgische stad gedurende twee weken te wonen, maar we konden ook de stad van de belangrijke tribunalen en gerechtshoven in het buurland ontdekken. Wat een onschatbare ervaring! Zowel het Binnenhof als de Tweede Kamer waren stof tot nadenken, terwijl het strand een teug frisse lucht was voor diegene die daar naartoe gingen.

Maar het mooiste was het gezelschap: 114 studenten, 30 nationaliteiten.

Het eten en het Letterkundig Museum

Op de middag hebben we in het Letterkundig Museum gegeten dankzij de Vlaamse vertegenwoordiging in het buitenland die ons onze middagmaal aangeboden heeft. Het eten en uitrusten hielpen ons om onze energie terug te vinden, en we konden het museum even bezoeken. De gang met de portretten van artiesten is indrukwekkend: overal lijken mensen ons nadenkend aan te kijken, in zoveel verschillende stijlen geschilderd dat het zeker onmogelijk zou zijn om er een goed verslag van te kunnen geven. Daarna kon ik op de verdieping van de kinderboeken even rondlopen: kinderen lijken er een heel goed moment door te brengen en ik ook. Overal hangen er mooie illustraties uit beeldenboeken. De bouwkunst lijkt irreëel: een boekenmuur, geheime plekken en kromme banken vol met boeken maken van het lezen een aantrekkelijke activiteit. Jammer genoeg vliegt de tijd en hebben we nog veel meer ontdekkingen te maken.

Rondleiding

Na het Binnenhof en het Letterkundig Museum hadden we de kans om nog een rondleiding van Den Haag mee te maken. Wij startten bij het Museum van waar we een wandeling van anderhalf uur door de stad maakten. Hoewel er niet genoeg tijd was om alle bezienswaardigheden te bekijken, was de rondgang voor ons leerzaam en boeiend. Het Plein, het Binnenhof en de Ridderzaal, het Paleis Noordeinde, de Lange Voorhout, Escher in het Paleis en het Mauritshuis- dat waren maar enkele van de plaatsen waar we langskwamen. Het weer was misschien niet volledig gunstig, maar zorgde wel voor een echte Nederlandse indruk! Het was een mooie introductie tot deze prachtige hoofdstad van de provincie Zuid-Holland.

Het Mauritshuis bezoek

Sommige studenten hebben ook het Mauritshuis bezocht – een perfecte gelegenheid om van de Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw te genieten. Daar hebben we een wereldberoemde collectie van kunstwerken gezien. Vermeer’s Meisje met de parel, De anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt – we hebben ze met onze eigen ogen gezien. We waren verrast dat we in het museum foto’s mochten maken. Natuurlijk gingen we na het rondlopen in het museum naar een museumwinkel en hebben we veel kaartjes met het Meisje met de parel gekocht. Iedereen was onder de indruk van die fantastische kunstwerken.

Een persoonlijke ervaring

6:30 ’s morgens is natuurlijk te vroeg voor mij om wakker te worden tijdens de zomervakantie: ik ben, eerlijk gezegd, een avondmens.  De bus naar Den Haag wachtte ons al op om 7:30 en het was op dit uur een beetje koud (ik heb toch geen koffie gehad!). In de bus ben ik meteen in slaap gevallen en alleen in Den Haag heb ik mijn ogen weer geopend.

Mijn groep heeft een heerlijke excursie gekregen van een gids, die heel veel grapjes kon vertellen. En het was zo aardig, dat toen ons tochtje afgelopen was, was het even treurig. Hij heeft toch een historisch kinderliedje voor ons gezongen! En ik heb ook veel mooie foto’s gemaakt: dus had ik deze avond iets om naar mijn moeder door te sturen. Mijn groepsgenoten vonden de excursie naar de Tweede Kamer, waar niemand van ons vroeger geweest is, het leukst.

In deze twee alinea’s wilde ik zeggen, dat ons uitstapje naar Den Haag echt indrukwekkend was: ik weet niet of ik alles duidelijk heb geschreven, maar ik kan wel hopen!

Dank u wel voor zulke mogelijkheid!